1. Mi a teendő, ha a területi szervezet a tagság létszáma alapján nem tud megfelelő (a területi vezetőség által meghatározott) létszámú vezetőséget választani? RészletekBezárás
A szabályozás elsődlegessége alapján a területi vezetőségek létszáma a szabályzataink értelmében minimum 3 fő, melybe a területi vezetőség elnöke és a területi ifjúsági vezetőség elnöke is beletartozik.
2. Az ifjúsági tagok részt vehetnek-e a Magyar Vöröskereszt tisztújításában? RészletekBezárás
Természetesen, minden olyan tag, aki szerepel a választási névjegyzékben az részt vehet a tisztújításban.
3. A nyilvántartó vármegyei/fővárosi szervezet csak 2025-ben rögzítette a 2024 év végén felvett tagot. Részt vehet így a választási folyamatban az új tag? RészletekBezárás
A választási névjegyzék véglegesítése az illetékes taggyűlés hatáskörébe tartozik az érvényben lévő Választási Szabályzat szerint. A tag felvételéről döntés az alapszervezeti vezetőségek hatásköre. A tisztújító taggyűlés feladata az így kialakult, végleges választási névjegyzék elfogadása. A változás bejelentő ívet és a végleges alapszervezeti névjegyzéket (a jegyzőkönyvvel és a jelenléti ívvel) a taggyűlés utáni munkanapon szükséges megküldeni a vármegyei/fővárosi, valamint az országos választási bizottságnak. A taggyűlés után a választási névjegyzék már NEM módosulhat!
4. Mi történik akkor, hogy ha egy alapszervezetből egy tag sem kívánja vállalni az elnöki vagy titkári tisztséget? RészletekBezárás
Ebben az esetben eredménytelen lesz a tisztújító taggyűlés és a Választási Szabályzat értelmében szükséges pótválasztást tartani legkésőbb a következő rendes taggyűlésen. Természetesen fennáll annak a lehetősége is, hogy egy alapszervezet összeolvad egy másik alapszervezettel, ahol már vannak tisztségviselők.
5. Az alapszervezeti, területi és vármegyei/fővárosi szintű tisztújítások szavazólapjait hol szükséges megőrizni? RészletekBezárás
Az alapszervezeti, területi és vármegyei/fővárosi szintű dokumentumokat is a vármegyei/fővárosi szervezetnél szükséges megőrizni. Az irattári terv szerint ezek a dokumentumok nem selejtezhetőek, 15 évet követően szükséges őket levéltárba adni. A Magyar Vöröskereszt Országos Választási Bizottsága ellenőrizheti ezeket a dokumentumokat.
6. Lehet-e jegyzőkönyvvezető olyan személy, aki nem tagja az alapszervezetnek, illetve nem küldött, „csak” egy területi/vagy vármegyei irodai munkatárs? RészletekBezárás
Igen. Jegyzőkönyv vezetésével bárkit meg lehet bízni, aki vállalja a feladatot és az illetékes taggyűlés / küldöttgyűlés megválasztja erre a szerepre az ülés elején.
7. Lehet-e levezető elnök olyan személy, aki nem az alapszervezet elnöke vagy titkára? RészletekBezárás
Igen. Levezető elnök lehet bárki, aki a Magyar Vöröskereszt tagja, vállalja a feladatot és az illetékes taggyűlés megválasztja erre a szerepre az ülés elején. Az ülés levezetését a Választási Bizottság tagjai is elláthatják (ez minden szervezeti szintre igaz).
8. A Feladatvállalási nyilatkozatban szükséges pontosan megadni, hogy az adott tisztséget az illető …. naptól ….. napig fogja vállalni? RészletekBezárás
Igen szükséges, ennek háttere jogszabályváltozás, a gyakorlatban tehát alapvetően úgy szükséges megadni a 4 évet, hogy ha például az alapszervezeti elnököt 2025. február 15-én választották meg, akkor a nyilatkozatban a 2025. február 15. és 2029. február 14. dátumokat szükséges rögzíteni.
9. Kik rendelkeznek szavazati joggal? RészletekBezárás
Akik a választási névjegyzékben szerepelnek (pártoló tagok kivételével a 14. életévüket betöltött tagok).
10. Alapszervezeti tisztújító taggyűlés esetén a határozatképességhez ugye a rendezett tagdíjjal rendelkező tagok számát kell figyelembe venni, és abból számolni az 50%-ot? RészletekBezárás
Nem, a szavazati joggal rendelkező taglétszámhoz / küldöttszámhoz szükséges a határozatképességet megállapítani.
11. Színtiszta ifjúsági alapszervezetnél (értsd: 14 alatti tagok plusz egy szem tanár, aki cselekvőképes) hogyan választunk tisztségviselőket? RészletekBezárás
Az az alapszervezet, ahol elsősorban 14 év alatti kiskorúakból áll arra kell törekedni, hogy minimum 5 szavazati joggal rendelkező tag legyen. A taggyűlést számukra kell megtartani. Abban az esetben, ha 1 szavazati joggal rendelkező tagja van az alapszervezetnek, a jelenlegi szabályzatok szerint nem működőképes alapszervezet.
Az alapszervezet működőképességének feltétele 5 rendes/szavazati jogosultsággal rendelkező tag megléte. Ebben az esetben az alapszervezeti taggyűlésig indokolt további szavazati joggal rendelkező tagok felvétele
12. Területi szinten először megválasztjuk az elnököt, majd az ifjúsági elnököt. Megválasztjuk a területi vezetőségi tagokat. Ha 7 fős egy területi vezetőség akkor csak 6 főt kell választanunk (elnök nincs benne), viszont benne kell lenni az ifjúsági elnöknek, mivel az ifjúsági elnök tagja a területi vezetőségnek? RészletekBezárás
Amennyiben a területi vezetőség létszáma 7 fő, akkor 1 fő területi elnök, 1 fő területi ifjúsági elnök és 5 fő területi vezetőségi tag választandó, mivel mind az elnök, mind az ifjúsági elnök automatikusan tagja az adott szintű vezetőségnek.
13. A kérdésem, hogy a területi elnök csak területi elnöki megbízólevelet kap, területi vezetőségi tag megbízólevelet nem, viszont az ifjúsági elnök ifjúsági elnöki megbízólevelet és területi vezetőségi megbízólevelet kap? RészletekBezárás
A területi elnök és a területi ifjúsági elnök is „csak” a saját tisztségére vonatkozó megbízólevelet kap. Területi vezetőségi tag megbízólevelet pedig csak a területi vezetőségi tagnak megválasztott küldöttek kapnak.
14. Mi történik akkor, ha nincs 5 tag egy alapszervezetben? RészletekBezárás
Amennyiben egy alapszervezet taglétszáma tartósan 5 fő alá csökken, akkor több lehetőség is adódik. Egyrészt a megmaradt tagság dönthet úgy, hogy átjelentkezik egy másik alapszervezetbe. Az is megoldás lehet, ha két alapszervezet úgy dönt, hogy összeolvad, valamint harmadik megoldásként egy alapszervezetet meg is lehet szüntetni. A vármegyei/fővárosi küldöttgyűlés feladat- és hatásköre az alapszervezetek nyilvántartásba vétele az illetékes területei szervezet jelzése alapján, valamint az alapszervezet törlésének elrendelése, amennyiben az adott alapszervezet tagsága tartósan (2 egymást követő évben) 5 fő alá csökken. Az alapszervezetek egybeolvadása és megszüntetése kapcsán a „Formadokumentumok” közé feltöltöttünk egy segédletet (Segédlet alapszervezetek alakításához, megszüntetéséhez) amely számos mintadokumentumot és iránymutatást is tartalmaz.
15. Mikor határozatképes az alapszervezet? RészletekBezárás
Az Alapszabály IV. fejezet 4.6. pont (2) bekezdésében foglaltak szerint az alapszervezeti taggyűlés akkor határozatképes, ha a szavazásra jogosult tagok több mint fele (megismételt taggyűlés esetén negyede) jelen van. Azonban az Alapszabály és a Szervezeti és Működési Szabályzat egyéb szabályai („alapszervezet öt fő rendes tag együttes döntésével alapítható”, „megalakulásakor és négyévente tisztújításkor elnököt választ, szükség szerint vezetőséget és titkárt választhat”) arra utalnak, hogy az alapításkori együttes döntés követelménye a tisztségek megújítása kapcsán is jogos elvárása lehetett a szabályalkotónak. Egy kisebb létszámú (pl. 5 fős) alapszervezetnél a negyedes szabályt figyelembe véve akár 2 fő is tisztújító taggyűlést valósíthatna meg, ezért az ilyen (5-9 fős) alapszervezeteknél (illetve 10-19 fős alapszervezetek esetében a megismételt taggyűlés esetében) a széles körű demokratikus döntéshozatal érdekében törekedni kell a minimum 5 fős létszámú határozatképességre.
16. Hány fő ifjúsági küldöttet szükséges választani? RészletekBezárás
A Választási Szabályzat rendelkezése szerint az ifjúsági küldöttek létszámáról az illetékes taggyűlés/küldöttgyűlés a tisztújító taggyűlés/küldöttgyűlés ülésén dönt. Az ifjúsági küldöttek létszáma 1- 3 fő lehet, amennyiben az alapszervezet rendelkezik legalább 1 fő 14 év feletti ifjúsági taggal.
17. Ki a választó a tagok közül? RészletekBezárás
A tisztújítás során csak olyan tag választhat, aki a Magyar Vöröskereszt szavazati joggal rendelkező tagja (tehát a pártoló tagok és 14 év alattiak nem választhatnak) és szerepel a Választási Névjegyzékben! A Választási Névjegyzék kiegészítését a taggyűlést követő napon, de legkésőbb április 15-ig lehet megtenni, a valasztas@voroskereszt.hu címre megküldött adatközléssel. Más korlátozó kitétel azonban nincs!
18. Ki választható a tagok közül? RészletekBezárás
A Magyar Vöröskereszt belső szabályzatai szerint az a személy választható meg tisztségviselőnek vagy testületi tagnak, aki a Magyar Vöröskereszt szavazati joggal rendelkező tagja, nem áll fenn semmilyen összeférhetetlenség vele szemben (ezeket a feltételeket a szabályzatok és a feladatvállaló- és összeférhetetlenségi nyilatkozat tartalmazza) és az adott tag a tagdíjfizetési kötelezettségének eleget tett, valamint amennyiben volt korábbi tagdíjtartozása, azt az alapszervezeti szintű választás napjáig rendezte.
19. Ha egy új tag felvételét vagy törlését kérjük a választási névjegyzékbe akkor azt a tagnyilvántartásban is rögzítenünk kell? RészletekBezárás
Igen. A választási névjegyzék változásbejelentőjének megküldésével egyidejűleg a tagnyilvántartásba is szükséges rögzíteni egyidőben a változást (törlést vagy tagfelvételt).
20. A vizsgabiztosok, oktatók lehetnek választott testületi tagok? RészletekBezárás
Az Alapszabály és Választási Szabályzat egyértelműen meghatározza az ide vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat. Amennyiben egy tagot megválasztanak például vármegyei vezetőségi tagnak és ez a tag szeretne ellátni oktatói feladatokat úgy bizonyos feltételekkel megteheti ezt. Egyik ilyen feltétel, hogy a megválasztott vezetőségi tagok egyszerűsített foglalkoztatás keretében, fél évnél rövidebb megbízási jogviszonyban, valamint eseti vállalkozási szerződéssel foglalkoztathatok csak. A másik feltétel, hogy a területileg illetékes vármegyei/fővárosi igazgatónak szükséges ezt előterjesztenie a vármegyei/fővárosi vezetőség számára, akinek a hozzájárulásról határozatot szükséges hoznia.
21. Az ifjúsági küldött, aki elvileg a vármegyei ifjúsági elnök is egyben, lehet-e dolgozó a Vöröskeresztnél? RészletekBezárás
Az ifjúsági elnök mivel vezető testület tagja, így tartós munkavégzésre irányuló jogviszonyban nem állhat a Szervezettel. (Alapszabály 8.1. pont (7) bekezdés)
22. Az országos küldöttek esetében figyelembe kell-e venni a 30%-os arányokat munkatársak esetében? RészletekBezárás
A küldöttek létszámánál a munkatársak aránya nem haladhatja meg az 1/3-ot, ez igaz a területi, vármegyei/fővárosi és országos küldöttekre is! (Alapszabály 8.1. pont (8) bekezdés)
23. Dolgozó lehet területi küldött vagy vármegyei küldött? RészletekBezárás
Az Alapszabály 8.1. (8) pontja az irányadó; röviden: a munkatársak az összes küldött létszámának egyharmadát nem haladhatja meg. Ez minden szintre igaz.
24. Munkatárs lehet-e alapszervezeti elnök és titkár, illetve vezetőségi tag? RészletekBezárás
Az Alapszabály 8.1. (7), valamint a Választási Szabályzat 1.4 (5) pontja értelmében munkatársak egyik szinten sem lehetnek a vezetőségekben; NEM lehet alapszervezeti elnök, alapszervezeti titkár, alapszervezeti vezetőségi tag sem. Ez alól kivétel, ha az alapszervezet minden szavazati jogú tagja vöröskeresztes munkavállaló.
25. Jelentőíven szerepel egy olyan rubrika, ahol a választójoggal rendelkezők számánál (…/…) eredeti és módosított tagokat kell rögzíteni, ebben az esetben melyik mit jelent? A taggyűléskor történik új tag befizetés, vagy akkor derül ki, hogy egy tag elhunyt, ebben az esetben a változás bejelentőn szükséges rögzíteni, és ez alapján kell a választási névjegyzéket is módosítani? RészletekBezárás
Választójoggal rendelkező tagok száma: 2025.01.01-én leszűrt, a 01.31-én kiadott névjegyzékben szereplő szavazati joggal rendelkező tagok száma / tisztújító taggyűlés 2. napirendi pontjánál elfogadott tagok száma, azaz a második szám magában foglalja a tisztújító taggyűlésig történő változásokat, valamint a tisztújító taggyűlésen történt változásokat (a kettő összegét); erről a Választási Szabályzat 2.1.1. (4) pontja rendelkezik. A tisztújító taggyűlés 2. napirendi pontja végére alakul ki a tisztújítási folyamat során használatos végleges névjegyzék, melyet a változás bejelentővel párhuzamosan szükséges elkészíteni.
Amennyiben a tisztújító taggyűlés keretében történik új tagfelvétel, akkor szünetet szükséges elrendelni, mivel a tagfelvétel a vezetőség kompetenciájába tartozik (Alapszabály 3.1. (2) pontja), ezért javasolta az OVB, hogy közvetlenül a tisztújító taggyűlés előtt a vezetőség a változásokat vegye számba, ill. döntsön róla (a forgatókönyv 1. oldal, lap teteje)
Ugyanakkor arra figyelni szükséges: választójoggal minden választási névjegyzékben szereplő tag rendelkezik, akár befizette a tagdíját, akár nem. Őket nem szabad új tagként kezelni (csak akkor, ha helyben lép be és befizeti a 2025. évi díjat). A változásjelentőn azért szükséges a tagdíj befizetést jelezni és ezzel párhuzamosan a tagnyilvántartóban is rögzíteni, mert a tag választhatóságát befolyásolja.
Természetesen a tisztújító taggyűlés után is lehet új tagot felvenni, de létszámuk a tisztújítási folyamatot már nem befolyásolja 2025. évben.
26. Tagnyilvántartó rendszer 2013 óta üzemel, viszont csak 2014-től tudjuk csak hitelesen megnézni a tagokat, annál korábbról nem, így szükséges-e a tagokat innentől néznünk? RészletekBezárás
Szabály szerint a tagság kezdetétől folytatólagosan kell rendezni a tagsági díjat. Mi a tagnyilvántartó rendszert tudjuk hasznosítani, így amennyiben a tagnyilvántartó rendszerben 2013-tól látjuk ennek meglétét (függetlenül attól, hogy az ezredforduló előtt vagy után lépett be), akkor választható. Az Országos Választási Bizottság titkára az online tagnyilvántartó rendszert ellenőrzi, ezért az abban rögzített folytatólagos tagdíj fizetésének rögzítése az ellenőrzés elsődleges alapja. Köszönjük az alaposságot, ha a nyilvántartásban nem rögzített tagdíj fizetési évek ellenőrzése is megtörténik.
27. A feladatvállaló és összeférhetetlenségi nyilatkozat kitöltésénél elég-e csak a tisztség nevét (pl. alapszervezeti elnök), vagy meg kell adni az alapszervezet/terület nevét is? RészletekBezárás
Elegendő a státusz, hisz ezek mellékletei a jegyzőkönyvek, jelentőívek abból egyértelműen fakad melyik testület választotta meg.
28. Ha a választás időpontjában nem tud részt venni a megválasztható tag, ifjúsági tag, de meg kell választani küldöttnek (ifjúsági tag), vagy bármilyen másik tisztségre megválasztanák, akkor lehetőség van, hogy előtte aláír valamilyen nyilatkozatot, hogy megválasztása esetén vállalja a tisztséget? Van erre valamilyen formanyomtatvány? Vagy elég, ha a feladatvállalói és összeférhetetlenségi nyilatkozatot aláírja? RészletekBezárás
Igen, előtte írásban nyilatkozzon, hogy esetleges megválasztása esetén a tisztséget elfogadja, illetve (alapszervezeti és területi szinten történő) jelölése esetén a nyílt választáshoz hozzájárul. Semmiképpen sem a feladatvállaló és összeférhetetlenségi nyilatkozatot töltse ki, csak a megválasztása után, hiszen előre nem tudható, csak valószínűsíthető, hogy megválasztják. Erre formadokumentum nem készült.
29. Ha az alapszervezetben nincs ifjúsági tag, vagy olyan ifjúsági tag van, aki nem választható (nem fizette meg az összes tagdíját a belépés óta), akkor nem küldhetünk küldöttet - nem tudunk választani. A jegyzőkönyvbe beírható az alábbi szöveg és nem választunk ifjúsági területi küldöttet?: "Ifjúsági küldött választás: Amennyiben az alapszervezetnél nincs rendezett tagsággal rendelkező ifjúsági tag, az alapszervezetnél nincs lehetőség területi ifjúsági küldött választására. Az alapszervezet törekedni fog arra, hogy a következő évi beszámoló taggyűlésen." RészletekBezárás
Kérdés, ha több éves tagdíj befizetési elmaradása van valakinek, akkor miért nem lett felszólítva annak pótlásra, illetve miért nem történt meg tagságának megszüntetése?
Az Alapszabály erre lehetőséget ad. Arra szükséges törekedni, hogy legyen választható tag, pótolja az elmaradását.
Az eljárási rend:
– megszavazzák a küldöttek számát
– nem kerül jelölésre (ifjúsági) küldött
– nem választanak (ifjúsági) küldöttet
– következő taggyűlésen pótválasztás
Jegyzőkönyvben ennyit kell rögzíteni: „(ifjúsági) küldött (vagy státusz neve) jelölésére nem került sor, mivel a választhatóság kritériumainak megfelelő (ifjúsági) tag nincs”
30. A tagdíjak melyik évben és milyen összegre változtak? RészletekBezárás
Mivel a tagnyilvántartó rendszer 2013 óta online működik így a tagdíjak összegét folyamatosan át tudják tekinteni.
A tagdíj összegek ahogyan módosultak:
2010-től
felnőtt: 600,- Ft
ifjúsági: 300,- Ft
nyugdíjas: 300,- Ft
2018-tól:
felnőtt: 1.000,- Ft
ifjúsági: 500,- Ft
nyugdíjas: 600,- Ft
31. A változásokat milyen időszakokban küldhetjük be? (akár naponta, hetente, vagy csak az alapszervezeti választás után?) RészletekBezárás
Alapszervezetenként egy változás jelentő jöjjön a taggyűlés után, amiben minden alapszervezethez kapcsolódó változást együtt jelentenek. (április 15-e után pedig csak kegyeleti és egyéb okból történő törlést jelezzenek, mert azt követően véglegesítjük a delegálható létszámot magasabb szinteken)
32. Ha központilag megtudjuk a változásokat (több alapszervezetnél van tagdíj elmaradás fizetés vagy elhunyt valaki) akkor is alapszervezetenként külön-külön kell a változás bejelentést küldeni? RészletekBezárás
Igen. Csak alapszervezetenként küldjék.
33. A változás bejelentésen alapszervezeti taggyűlés időpontja van, a bejelentés dátumára átírhatjuk? (nem gyűlési változás és lehet nem is tudjuk még a taggyűlés dátumát) RészletekBezárás
A taggyűlés után egységesen küldjék meg a változást az alapszervezethez kapcsolódóan.
34. Ha megkapjuk az év végi választási jegyzéket és kértünk módosítást akkor arról is kapunk új választási jegyzéket? (mikor?) ha nem kapunk akkor a következő kérdés nem releváns... RészletekBezárás
Nem indokolt minden egyes változásbejelentés után módosítani a választási névjegyzéket és hetente küldeni a frissítettet. a választási névjegyzék egy pillanatfelvétel. Alapszervezeti tisztújítások befejezése, választási névjegyzék és a változás bejelentők feldolgozását követően javaslom kiadni, ezt megelőzően csak visszajelzést a változásjelentésekre, hogy „ellenőriztük és elfogadtuk/jóváhagytuk”
35. Az alapszervezeti jegyzőkönyvben el kell fogadni a választási jegyzéket ("2025 ...... kapott választási jegyzéken nem módosított / a vezetőség tájékoztatója alapján módosított" szöveg van a jegyzőkönyvben.) RészletekBezárás
Az alapszervezet által elfogadott – szükség szerint módosított – névjegyzéket szükséges elfogadni és megküldeni, mely összhangban van a változás bejelentő ívvel és a tagnyilvántartó rendszer módosításával.
36. Ha az alapszervezet neve elírásra került, azt is javítani kell a választási jegyzék módosításával? Hogyan kell eljárni: elég a tag adatait és a megjegyzéshez rögzíteni “alapszervezeti név elírás”, vagy változásbejelentőn (új alapszervezeti fülön) kitölteni a téves névvel és annak megjegyzésébe rögzíteni a javított megnevezéssel az alapszervezetet, vagy elég-e a tagnyilvántartóban módosítani? RészletekBezárás
Változásjelentőn az adott alapszervezethez kapcsolódó, választási névjegyzékhez kapcsolódó változást kell jelezni. A tag adatait – tagsorszám nem változik – bátran módosíthatják a rendszerben. Csak az átjelentkezés/alapszervezet változás esetén szükséges változásjelentőn jelezni az átjelentkezett tagot – ahhoz az alapszervezethez kapcsolódóan, ahonnan és ahova átjelentkezett.
37. Szükséges-e minden szervezeti szinten megszervezett tisztújító ülésről megküldeni a jegyzőkönyveket, az ülésen meghozott határozatokat az Országos Választási Bizottságnak? RészletekBezárás
Igen, minden szintről kötelező megküldeni a „Formadokumentumok” közé feltöltött meghívót, kézbesítési ívet, beszámoló (4/5 éves, függően attól, hogy mikor valósult meg az előző tisztújítás), jelentő íveket, véglegesített névjegyzéket, változás bejelentő ívet, jegyzőkönyvet, jelenléti ívet és az összeférhetetlenségi nyilatkozatot a vármegyék számára megosztott OneDrive mapparendszerbe.
38. Ha van egy 55 fős alapszervezet, melynek minden tagja szavazati joggal rendelkezi, de csak 14-en rendelkeznek folytatólagos tagságidíjfizetéssel. Akkor hány fő után kell küldöttet választaniuk? RészletekBezárás
55 fő után szükséges küldöttet választani, hiszen ők rendelkeznek tagsági jogviszonnyal és így választó joggal is. A rendezett tagdíj csak a választhatóság feltétele.
39. Kézbesítési ívre rákerüljön-e 14 év alatti? RészletekBezárás
Igen. Az alapszervezeti taggyűlésre annak minden tagját meg kell hívni.
40. Ha egyben lesz éves és tisztújító alapszervezeti, akkor kell-e két jelenléti, két meghívó, két jegyzőkönyv? RészletekBezárás
Nem. Elég egy, hiszen a 4-5 éves beszámolóban szerepel a 2024. év beszámoló elfogadása is.
41. Iktatószám a kézbesítési íven mi legyen? Egyedi vagy egy alapszervezetnél lehet azonos? RészletekBezárás
A meghívónak egy iktatási száma van, ezért természetesen azonos.