https://voroskereszt.hu/hirek/nemaradjle-az-always-es-a-magyar-voroskereszt-jotekonysagi-programja-az-iskolaskoru-lanyok-megsegitesere/

#NeMaradjLe – Az Always és a Magyar Vöröskereszt jótékonysági programja az iskoláskorú lányok megsegítésére


Az Always és a Magyar Vöröskereszt a tavalyi sikeres kezdeményezésük után idén újra elindítja #NeMaradjLe adományozási kampányát, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet a menstruációs szegénység problémájára és az adománnyal enyhítse azt.

A menstruáció a mai napig tabu téma nagyon sok országban, így hazánkban is, és ez – főleg a pubertáskorban lévő lányok esetében – gyakran negatív következményekhez vezethet. Még a legfejlettebb országokban is előfordulhat, hogy iskolás lányok azért hiányoznak az iskolából, mert nem jutnak hozzá az alapvető női higiénés termékhez. A közvetlen környezet ezzel a problémával általában nem foglalkozik, mivel a társadalom ezt pár nap hiányzást az iskolából való távolmaradás ürügyének tudja be. Betét vagy tampon hiányában a fiatal lányok sok esetben rosszabb minőségű betéteket vagy textíliát használnak azokon a napokon. Ez a probléma jelentősen befolyásolja nemcsak a kényelem érzetet, de hatással van az önbizalmukra is. A gyakori iskolai hiányzás miatt a lányok nemcsak a tanulásban maradhatnak le, de kimaradhatnak a baráti találkozásokból, programokból, amely mind fontos része a pubertáskori önbizalomépítésnek.

Magyarországon ez a probléma 5-ből 1 lányt érint.

Együttműködésben a Magyar Vöröskereszttel, a női higiéniai termékeket gyártó Procter&Gamble idén ismét elindítja az Always #Nemaradjle [1] kezdeményezését, hogy segítsen azokon az iskolás lányokon, akik nem engedhetik meg maguknak az alapvető női higiénés termékek vásárlását.

A programhoz február 1. és március 15. között bárki csatlakozhat mindössze egy Always betét vásárlásával vagy egy #Always #NeMaradjLe hashtagekkel ellátott fotó Facebookon vagy Instagramon történő megosztásával, melyek után a P&G [2] 1-1 adományt juttat el a rászoruló lányoknak a Magyar Vöröskereszt segítségével.

A P&G Always márkája évek óta eltökélt a lányok önbizalmának építéséért világszerte. A sikeres #MintEgyLány és a tavalyi első #NeMaradjLe kampányok után idén újra a menstruációs szegénység visszaszorítása áll a vállalat programjának középpontjában.

“A menstruáció a nőiesség fontos része. Pubertáskorban a lányok pedig még sérülékenyebbek, mint bármikor, ezért, ha nincs pénzük menstruációs termékekre, az nemcsak higiéniai szempontból lehet probléma, de emiatt nehéz érzelmi állapotot élhetnek át, magukba zárkózhatnak, ami idővel az önértékelésük, magabiztosságuk gyengüléséhez vezethet ebben az amúgy is nehéz időszakban. – mondta Váradi Mariann, a Magyar Vöröskereszt véradásszervezésért és egészségfejlesztésért felelős szakmai vezetője. – A menstruációs szegénység Magyarországon többezer fiatal lányt érint, jóval többet, mint bárki gondolná, ezért kiemelten fontos, hogy társadalmi szinten foglalkozzunk a problémával. Az P&G volt az első, aki ebben a témában mellénk állt, így tavaly a támogatásukkal már több mint négyezer lánynak tudtunk segítséget nyújtani #Lánybólnővé programunk során, nemcsak termékekkel, de oktatással és kamaszkori felvilágosítással is.

A Magyar Vöröskereszt az adományozott termékeket a 2020 októberében és novemberében folyamatosan juttatja el a kiválasztott iskolák részére a tavaly ősszel országos szintre emelt #Lánybólnővé [3] kampányunk folytatásaként, mely a tisztasági szerek biztosítása mellett az edukációra is nagy hangsúlyt fektetett. A becslések szerint akár hatszázezer betétnyi támogatás is összegyűlhet a vásárlók segítségével a program végéig, amivel közel másfél-kétszer annyi lánynak lehetne támogatást nyújtani, mint tavaly.

“Büszkék vagyunk arra, hogy évek óta támogathatjuk a Magyar Vöröskeresztet. Tavalyi sikeres #NeMaradjLe programunkat idén kiterjesztettük a közösségi felületekre is, így most arra számítunk, hogy a megosztásoknak köszönhetően legalább másfélszer annyi rászoruló diáklánynak nyújthatunk támogatást a termékeinkkel. – mondta Krubl Yvette, a P&G kommunikációs vezetője. – Az Always #NeMaradjLe kampányunk ugyanakkor nemcsak termékadományozásról szól, szeretnénk nyíltan beszélni a serdülőkorról és önbizalmat építeni a fiatal lányok lányból nővé érésének létfontosságú szakaszában. A menstruáció a nőiesség felé vezető út elválaszthatatlan része, és nem szabad, hogy a lányok emiatt hiányozzanak az iskolából vagy kevesebb időt töltsenek barátaikkal.”

A program nagykövete idén is Ábel Anita, aki szívügyének tartja, hogy a kezdeményezést minél több emberhez eljuttassa, és így a lehető legtöbb lánynak segítséget nyújthassanak.

“Nőként és lányos anyaként úgy érzem, kötelességem segíteni a fiatal lányokat, és támogatni egy olyan kezdeményezést, amely egy igen érzékeny problémán igyekszik segíteni.  – mondta Ábel Anita, a program nagykövete. – Hiszem, hogy szükség van az őszinte, nyitott beszélgetésre, a megfelelő felvilágosításra, a tájékoztatásra, és a téma iránt való figyelemfelkeltésre. Ez pedig nemcsak azokon a területeken fontos, ahol a diáklányok a menstruációs szegénység miatt hátrányos helyzetbe kerülnek. Örömmel álltam idén is a program élére, mert az Always #NeMaradjLe kampánya jelentős lépés a menstruációs szegénység visszaszorítására.

További információ: www.everydayme.hu/nemaradjle [1]

A Lánybólnővé program 2019-ben

Szervezetünk 2019-ben a Procter&Gamble 20 000 USD pénzügyi támogatásból és 13 ezer csomag Always egészségügyi betét adományából valósította meg országosan a #Lánybólnővé programot, melyben a Magyar Vöröskereszt fővárosi és a 19 megyei szervezete vett rész. A hatékonyság érdekében 6 olyan régiót jelöltünk ki, melyek hátrányos helyzetű területeket is magukban foglalnak, hiszen itt nagyobb eséllyel előfordulhat a menstruációs szegénység mely nemritkán kiegészül a felvilágosítás hiányával is.

2019 májusának végéig a projekt koordinátorai mintegy 250 olyan iskolát kerestek fel, melyek később csatlakoztak a programhoz és maximálisan azonosultak azzal a céllal, hogy a segítségünkkel csökkentsék a ciklikus iskolai hiányzások gyakoriságát. Sok résztvevő iskola már korábban is kapcsolatban állt a Magyar Vöröskereszt szociális ellátórendszerével.

A #Lánybólnővé őszi indulását egy sajtónyilvános kerekasztalbeszélgetés előzte meg a Magyar Vöröskereszt szociális kávézójában, az Empathy Café&Bistro-ban. A „#Lánybólnővé – Többszemközt a menstruációs szegénységről” [4] című szakmai rendezvényen részt vett többek között Krubl Yvette-t, a Procter&Gamble kommunikációs vezetője, Salamon Adrienn a Női Egészségért Alapítvány Elnöke, , Serdült Viktória a HVG újságírója, – aki a társadalmi problémát nemzetközi viszonylatokban is vizsgálja és publikál is a témában- , valamint Havasiné Ádámszki Emília védőnő. A beszélgetést Nagy Gábor, a Magyar Vöröskereszt főigazgató-helyettese moderálta.

Az október elején országosan induló program 6 héten át tartott és a célcsoport előzetes meghatározásának megfelelően, megyénként 215 fő 7. osztályos lány vett részt benne, összesen több mint 4335-en. A fiatalok mindannyian megkapták a #Lánybólnővé tájékoztató kiadványát, valamint meghívott előadók által tartott különleges osztályfőnöki órák keretein belül, tabuk nélkül beszélgethettek a témáról. A felvilágosító órák lebonyolításában a témához különböző módon kötődő szakemberek segédkeztek: volt mester oktató, iskolai vagy területi védőnő, szaktanár és egészségügyi végzettségű megyei munkatárs így téve lehetővé, hogy több oldalról megközelítsük és feldolgozzuk a problémát. Az előadók az órák végén egyedi, névvel ellátott lapokat is átadtak a lányoknak, akik ezen további kérdéseket tehettek fel, visszajelzést adhattak.

A 2019-es őszi kampány több szempontból is releváns tapasztalatokat nyújtott: a 45 perces órák a legtöbb esetben rövidnek bizonyultak a téma megvitatására és sok pedagógus érvelt a fiúk és alacsonyabb korcsoportok bevonása mellett. Volt olyan térség is, ahol most először esett szó nyilvánosan a menstruációs szegénységről.

A #Lánybólnővé program tavaly decemberben egy szakmai értekezlettel zárult [5], ahol a projektben résztvevő megyei koordinátorok összegezték az bő két hónap tapasztalatait és egyeztettek a program 2020 folytatásának lehetőségeiről. Ehhez járul most hozzá az újonnan induló #Nemaradjle kampány is!